درمان تبخال دهان

توصیه ها و راهکار های درمانی و سلامت

درمان تبخال دهان

۶ بازديد
حفظ سلامت دهان و همچنین زیبایی ظاهر آن فقط محدود به انجام بهداشت داخل دهان نیست. هر چند بیشتر دندانپزشکی‌ها دندانها و لثه را کانون توجه قرار میدهند، اما حقیقت این است تبخالهای لب و دهان میتوانند زیبایی صورت فرد را بیشتر از هر چیز دیگری تحت تاثیر قرار دهند و آزار دهنده‌تر  باشند. امروزه فناوریهای نوینی مانند لیزر وارد حوزه کاری دندانپزشکان شده است که با بهره گیری از آنها میتوان در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین نتیجه را گرفت. به خوبی ثابت شده است که فناوری لیزر درمانی میتواند تاثیر بسزایی در از بین بردن تبخالهای دهانی داشته باشد.
تبخال- هرپس سیمپلکس HSV
معمولا ویروس هرپس که به عنوان هرپس لبیالیس عود کننده نیز شناخته می‌شود عامل تبخال می‌باشد. با وجود اینکه بیشتر افراد در معرض ویروس هرپس قرار دارند، تنها درصد اندکی از تجربه‌ی مکرر آن رنج می‌برند.
 
تبخال‌ به گروهی از تاول‌های کوچک روی لب و اطراف دهان می‌گویند که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شوند. هنگامی که یک فرد یک تبخال را لمس می‌کند یا بر اثر استفاده از ظروف غذا یا تیغ اصلاح مشترک، بوسیدن یا لمس بزاق فرد در تماس با مایعات عفونی قرار می‌گیرد، این ویروس‌ها می‌توانند منتشر شوند.
 
تبخال‌ها می‌توانند خود به خود در عرض چند روز درمان شوند و سپس در عرض دو هفته ناپدید گردند. با این وجود در صورتی که آن‌ها باعث احساس درد شوند یا شما را آزار دهند، می‌توانید به دنبال درمان آن‌ها باشید. بعضی افراد جهت درمان تبخال‌ها کرم، پماد یا قرص را امتحان می‌کنند. یک راه موثرتر جهت درمان تبخال لیزردرمانی می‌باشد.
 
در صورتی که پس از زدن تبخال سریعا برای درمان با لیزر اقدام کنید، از زدن دوباره‌ی تبخال پیشگیری خواهید کرد. بلافاصله پس از احساس خارش که به شما در مورد تبخال پیش رو اخطار می‌دهد، از دندانپزشکی EGO یک وقت برای لیزر  بگیرید. اگر تا همین الان یک تبخال کامل دارید، لیزر ناراحتی شما را از بین می‌برد و به خشک شدن و درمان سریع‌تر آن کمک می‌کند.
 
شاید بدانید که ویروس هرپس سیمپلکس که عامل تبخال است قابل درمان نیست. در صورتی که مرتبا تبخال می‌زنید، درمان با لیزر می‌تواند تعداد و شدت وخامت تبخال‌هایی که می‌زنید را کاهش دهد. معمولا به این صورت است که افراد هر بار در همان محل اولیه دوباره تبخال می‌زنند. پس از چندبار درمان با لیزر، شانس بالایی وجود دارد که آن تبخال دیگر در همان ناحیه دوباره ظاهر نگردد.
 
عوامل تبخال
استرس.
تروما.
سرما خوردگی، آنفولانزا، تب.
قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا آفتاب سوختگی.
نور فرابنفش مصنوعی.
هوای سرد.
کشش فیزیکی.
مصرف استروئیدها.
تغییرات هورمونی شامل قاعدگی.
مراحل تبخال
تبخال‌ها طی 3 مرحله‌ی اصلی پیشروی می‌کند و عموما به مدت 7 تا 12 روز پیش از آنکه دلمه‌ی زخم بیفتد و درمان کامل گردد، باقی می‌مانند.
 
تبخال‌ها در تمامی مراحل مسری هستند اما تاول‌های پر شده از مایع به خاطر آنکه مایع تخلیه شده از زخم‌ها پر از ویروس HSV می‌باشند عفونی‌ترین مرحله در نظر گرفته می‌شوند.
 
مراحل تبخال معمولا شامل موارد زیر هستند:
 
1. مرحله‌ی سوزش و خارش
 
بسیاری افراد بروز حس خارش، سوزش یا هر دو را احساس می‌کنند.
 
2. مرحله‌ی تاول
 
معمولا تاول‌های کوچک پر از مایع ظاهر می‌شوند.
 
3. مرحله‌ی تراوش و پوسته پوسته شدن تاول‌های کوچک ممکن است با یکدیگر ادغام شوند و سپس بترکند و زخم‌های باز کم‌عمقی را به جا بگذارند که مایع تراوش می‌کنند و سپس پوسته پوسته می‌شوند.
 
لیزر چگونه تبخال دهان را از بین میبرد؟
خلاف سایر درمانها (مانند کرمها و پمادها)، لیزر ریشه مشکل را مورد هدف قرار میدهد. عامل اصلی ایجاد تبخال دهانی ویروس هرپس سیمپلکس است که اشعه لیزر میتواند آن را از بین ببرد. اما مکانیسم این عمل چگونه است؟
 
دندانپزشک ماهر میتوانند با استفاده از فناوری لیزر دقیق تبخال را گرم کند. این گرما بصورت کاملا کنترل شده فقط به خود تبخال انتقال میابد و پوست اطراف آن را تحت تاثیر قرار نمیدهد. در نتیجه هیچ خطری برای پوست ناحیه اطراف تبخال ندارد. گرمای لیزر علاوه بر از بین ویروس، از طریق تحریک بدن شما سرعت ترمیم آن را بالا میبرد. از سوی دیگر پروسه درمانی تنها 15 دقیقه طول میکشد و اصلا نیاز به صرف زمان طولانی برای درمان ندارید. در واقع شما با 15 دقیقه نشستن روی صندلی دندانپزشکی تبخال دهانی خود را درمان میکنید!
 
نتیجه درمان تبخال دهان با لیزر
بهترین حالت زمانی است که هنوز تبخالها ظاهر نشده‌اند، در این حالت لیزر درمانی تبخال با کشتن ویروسها میتواند مانع ظاهر شدن تبخال بر روی پوست شما شود. در واقع با کشته شدن ویروس تبخالی هم در کار نیست.  
 
اما اگر تبخالها بر روی لب و اطراف دهان شما ظاهر شده باشند، اشعه لیزر به میزان قابل توجهی سرعت بهبودی آنها را بالا میبرد، بعلاوه علائمی مانند درد و خارش را تسکین میدهد. همچنین مانع گسترش ضایعات میگردد بطوری که شما را از درمانهای اضافی بی نیاز میکند.
 
واقعیت این است که نابودی کامل ویروسها اصلا امکان پذیر نیست و تبخالها ممکن است برگردند. با این وجود لیزر میتواند فواصل زمانی برگشت را افزایش دهد. مشاهده شده بعد از چندین مرتبه لیزر درمانی در یک ناحیه خاص، تبخالها دیگر ظاهر نشده‌اند. از همه مهمتر درمان تبخال با لیزر بسیار مقرون به صرفه است و احتمال اینکه تحت پوشش بیمه قرار بگیرد وجود دارد.
 
چگونه تشخیص دهم که تبخال دارم یا نه؟
تبخالها را میتوان از نحوه پدیدار شدن آنها تشخیص داد.  تبخالهای دهانی میتوانند بصورت گروهی از تاولهای کوچک ظاهر شوند. سپس سر این تاولها باز شده و مایعی شفاف از آنها خارج میشود. در نهایت تبخالها کبره بسته یا پوسته پوسته میشوند و در عرض دو هفته از بین میروند. برای طی نکردن این مراحل ناخوشایند بهترین کار لیزر درمانی قبل از ظاهر شدن تاولها میباشد.
 
علائمی مانند خارش، مور مور شدن و درد در ناحیه لبها و اطراف دهانتان میتوانند نشانه اولیه ایجاد تبخال باشند. از دیگر نشانه ها میتوان به تب، گلو درد و غدد متورم اشاره کرد. اگر این علائم را دارید بهتر است در کوتاه ترین زمان ممکن برای انجام لیزر درمانی به یک دندانپزشکی مجهز مراجعه کنید. در این صورت هرگز تبخال فرصت ظاهر شدن پیدا نمیکند.
 
در مطب دکتر قاسم زاده این امکان را فراهم کرده ایم تا بیماران را در کمترین زمان ممکن پذیرش نماییم. حتی ممکن است شما را در همان روزی که تماس میگیرید پذیرش کرده و لیزر درمانی را شروع کنیم، پس حتما با شروع علائم تبخال دهان با ما تماس بگیرید (ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 الی 15- نوبت دهی در همین ساعات بصورت تلفنی)
 

v       

اسم قرص های درمان بوی دهان بسیار متفاوت است. این قرص‌ها معمولاً به منظور کنترل و کاهش بوی نامطبوع دهان و همچنین تسکین مشکلات مرتبط با آن تولید می‌شوند. یکی از اجزای مهم این قرص‌ها عموماً مواد ضد‌باکتریایی یا ضد میکروبی می‌باشد که به کاهش رشد و فعالیت باکتری‌ها در دهان کمک می‌کند. علاوه بر این، برخی از قرص‌های درمان بوی دهان دارای مواد ضد‌التهابی هستند که به تسکین التهاب‌ها و تحریک‌های موجود در دهان کمک می‌کنند.

 

با استفاده از این قرص‌ها، می‌توان بهبود قابل توجهی در بوی دهان داشت و از احساس ناراحتی و ناخوشایند آن جلوگیری کرد. با این حال، مهم است که قبل از استفاده از هر گونه دارو یا مکمل، دستورالعمل‌ها و توصیه‌های پزشک خود را مطالعه کرده و در صورت لزوم با او مشورت نمایید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که محصولاتی که استفاده می‌کنید، از منابع معتبر و با کیفیت تأیید شده‌اند تا به بهترین نتایج و اثرات ممکن دست یابید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.